تصور همه ما این است که دایناسورها نخستین ساکنان زمین بوده‌اند اما تحقیقات جدید با کشف فسیل یک گونه عظیم‌الجثه از سمندر معادلات را بر هم زد.

دایناسور

به گزارش همشهری آنلاین، مطالعات گسترده در این زمینه نشان می‌دهد که حدود ۴۰میلیون سال قبل از تسلط دایناسورها روی زمین، نوع متفاوتی از شکارچیان راس در ابرقاره گندوانا در اواخر عصر یخبندان پرسه می‌زدند؛ موجودی عظیم‌الجثه به نام سمندر با دندان‌های بزرگ و نیش‌های قوی. البته جز این سمندر، زمین شاهد زندگی انواعی از جانوران بود که متعلق به دوره‌های مختلف زمین‌شناسی بودند.

عصر قبل از دایناسورها پرمین نامیده می‌شد. این موجودات نمایانگر تنوع زیستی گسترده‌ای هستند که قبل از دایناسورها روی زمین زندگی می‌کردند و هریک نقش مهمی در تاریخ تکامل زمین بازی کرده‌اند.

۱. تریلوبیت‌ها: این موجودات دریایی بندپا در دوره کامبرین یعنی حدود ۵۴۱ تا ۴۸۵میلیون سال پیش روی زمین ظاهر شدند. آنها یکی از نخستین گروه‌های شناخته شده بندپایان هستند و یکی از رایج‌ترین گروه‌های فسیلی از آن دوره به‌حساب می‌آیند. آخرین تریلوبیت‌ها در انقراض دسته جمعی در پایان دوره پرمین حدود ۲۵۱.۹میلیون سال پیش ناپدید شدند.

۲. آرتروپادها: این جانوران شامل انواع مختلفی از بندپایان مانند حشرات ابتدایی و موجودات مشابه خرچنگ‌ها و عنکبوت‌ها هستند. آنها دارای یک اسکلت بیرونی و بدنی با بخش‌های متمایز و زائده‌های مفصلی جفتی هستند. گروه بسیار متنوع آنها تا ۱۰میلیون گونه را تشکیل می‌دهند. اصل و نسب تکاملی بندپایان به دوره کامبرین برمی‌گردد.

این موجودات پیش از دایناسورها روی زمین زندگی می کردند

۳. ماهی‌های ابتدایی: مانند آکانتودیان‌ها و پلاکودرم‌ها که در دوره سیلورین و دوونین چیزی حدود ۴۴۴ تا ۳۵۹ میلیون سال پیش می‌زیستند، ماهی از پیشینیان دایناسورها هستند. در اواخر دوره کامبرین، ماهی‌های بی‌آرواره مانند مارماهی به نام کنودونت و ماهی‌های کوچک عمدتا زره‌پوش معروف به استراکودرم برای نخستین بار ظاهر شدند. اکثر ماهی‌های بدون آرواره در حال حاضر منقرض شده‌اند.

۴. دوزیستان ابتدایی: دوزیستان از حدود ۳۶۰میلیون سال پیش به خشکی آمدند و از حدود ۳۰۰میلیون سال پیش توانستند وابستگی خود را به آب و محیط‌های مرطوب برای بقا و زادآوری کم یا قطع کرده و با شش تنفس کنند. ایکتیوستگا و آکانتاستگا یکی از نخستین دوزیستان بدوی بود که سوراخ‌های بینی و ریه‌های کارآمدتری داشت. این دوزیستان سازگاری‌هایی را ایجاد کردند که به آنها اجازه می‌داد برای مدت طولانی‌تری از آب بیرون بمانند.

۵. خزندگان پرمینیان: دوره پرمین، در زمین‌شناسی، آخرین دوره از عصر پالئوزوئیک است. دوره پرمین ۲۹۸.۹میلیون سال پیش آغاز شد و ۲۵۲.۲میلیون سال پیش به پایان رسید. در این دوره خزندگانی مانند دیمتردون که یک سیناپسید است و از آب پرده‌داران پستاندار است زندگی می‌کردند. سیناپسیدها اجداد اولیه پستانداران هستند.

بیشتر بخوانید:

۶. پیش‌دایناسورها: برخی ازپروتوسورها در دوره تریاس (نخستین دوره از دوران میانه زیستی) در حدود ۲۵۱ تا ۲۰۱ میلیون سال پیش زندگی می‌کردند و اجداد دایناسورها و کروکودیل‌ها محسوب می‌شوند. پروتوسورها دایناسورهایی با گردن دراز هستند که در آغاز تریاس پسین ظاهر شدند. این گونه از پیش دایناسورها در اواخر دوره پرمین در آلمان و بریتانیای کبیر کنونی زندگی می‌کردند.

کد خبر 865341

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دانش

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • IR ۰۸:۲۶ - ۱۴۰۳/۰۴/۱۸
    0 1
    دروغ که حناق نیست راست و دروغ را بعنوان مطلب علمی بچاپید